Nyt niitä mittakaloja sitten lopultakin saatiin veneeseen. Viikonloppuna uistelimme Höytiäisellä pidemmän kaavan mukaan kaksi päivää, kun onnistuimme saamaan pienen mökin tukikohdaksemme.

Reissun alku ei näyttänyt kovin hyvältä lauantainan aamuna kun venekunnan toinen jäsen oli eksynyt edellisiltana saunareissullaan niin pahasti, että hänet piti käydä hakemassa aamulla Uurosta :-) Pienen viivästykseen jälkeen olimme kuitenkin järvellä puolenpäivän aikaan ja miltei heti saimme ensimmäisen mittataimenen.

Edellisillan saunomisväsymis häipyi välittömästi, kun parin kilon taimen iski raksiin.

Päivän teemana oli meille uusien paikkojen katsastaminen. Tämä tuntui toimivan loistavasti, koska iltapäivän aikana lohitapahtumia oli yhteensä viitisen kappaletta. Tosin vain yksi nousi veneeseen asti ja päätyi illalla loimuloheksi. Myös poliisit olivat liikkeelle ja kävivät tarkistamassa venekuntamme kalastuskunnon; kaikki oli muuten ok, paitsi, että Mika oli aamuhuuruissaan unohtanut pelastusliivit kotiin ja sai siitä huomautuksen.

Jari ja Mika kertaamaassa päivän tapahtumia. Jari liittyi illalla seurueeseen.

Lauantai-iltana kävimme vielä kokeilemassa kuhan ottihaluja mökin lähivesillä. Auringon laskun aikaan juuri ja juuri mitassa oleva kuha iski rantapenkasta sini-hopea-oranssiin ANberiin. Muuten lauantai-ilta meni taimenta kotakeittiössä loimutellessa ja saunoen mökin loistavassa saunassa.

Sunnuntaiaamuna keli oli aivan erilainen kuin edellispäivänä. Vettä satoi ja tuuli kohtalaisen voimakkaasti. Keli vaikutti siis oikein hyvältä lohen kalastuksen kannalta. Ajelimme aamupäivällä samoille paikoille, missä olimme edellispäivänä lohikontakteja saaneet. Heti aluksi oli yksi tärppi, mutta sitten ajauduimme voimistuvan tuulen mukana pois pelipaikoilta. Takaisin päästyämme tuli taas muutama nyky, mutta saaliina oli vain hajonneita täkysalakoita.

Kalojen kaltoin kohtelema salakka.

Iltapäivän aluksi keli kirkastui ja tuuli heikkeni hieman. Päätimme ajella vielä yhdelle uudelle alueelle, joka sattui mukavasti satamaan johtavan reitin varrelle. Olimme jo aikeissa aloittaa releiden ylösnostamisen kun kuha iski kiinni raksiin. Olimme jo oikein tyytyväisiä kun saimme yhden ruokakalan kotiin viemiseksi, mutta samalla huomasin, että taas on yksi siima suorana perässä. Kala vaikutti kuhalta kun se ei pistänyt vastaa oikein ollenkaan. Vasta lähellä venettä huomasimme, että siellä onkin lohi! Muutaman pyrähdyksen jälkeen kala ui haaviin ja se olikin viikonlopun komein saalis: 2,2 kilon taimen.

Viime hetken ruokakalat; 2,2 kg taimen ja vajaan kilon kuha.

Viikonloppu oli mukavan kalaisa ja samalla meni suurimmat paineet saada mittakaloja kotiin viemiseksi:-) Erityisen tyytyväisiä olimme siitä, että uskalsimme kokeilla erilaisia valintoja niin kalapaikkojen kuin raksivalintojen suhteen: Ajelimme meille uusilla alueilla, käytimme kirkkaalla kelillä helmiäis- ja glow-värejä kromien sijasta sekä otimme täkykaloiksi pakastimen isoimmat salakat....kyllä kannatti!